fredag, november 21, 2014

Norsk och Nordisk Vinnare 2014

Så konstigt det känns när något man planerat för under lång tid plötsligt ligger bakom en.

I 1,5 år har jag planerat inför den här höstens utställningar. Redan när Tjorven föddes så visste jag att hösten 2014 skulle vi få 4 unika möjligheter att få juniortitlar framför hennes namn. Juniortitlar som man bara kan ta en gång under hundens liv, detta var en möjlighet som jag verkligen ville ta vara på. Och de som känner mig vet att jag ÄLSKAR titlar. Så vi har under lång tid sparat pengar, sett till att boka hotell i lämpliga prisklasser och inte minst försökt hålla hundarna krya och i fin form och nu vips så har vi passerat alla helgerna och resultaten är klara.

Den senaste helgen utomlands var nog den roligaste, även om alla helger varit härliga på sina sätt. Den här helgen utmärkte sig med lite extra genom mycket härlig stämning runt ringen och många fina hundar på plats.

Nästa år kommer Oslo att anordna European Dog Show, dvs Europeisk Vinnarutställning. Detta föranledde till att det inte gavs några skriftliga kritiker på varken Norsk eller Nordisk Vinnare, men jag fick ändå med mig några ord om Tjorven och Gos av båda domarna.

Fredagens domare hade många fina ord att säga om Tjorvens vackra huvud. Hon gillade att huvudet är långt, kilformat, med vackert formade ögon och en bra underkäke. Hon påpekade även att Tjorven har ett vackert uttryck. Dobermann är ju en "huvudras" och självklart är det roligt när hundarna som har fina huvuden även uppmärksammas för dem :). Söndagens domare sa flera gånger att hon älskade Tjorvens eleganta och feminina typ, "she is lovely and so feminine" sa hon gång på gång. 

Gossip vår ystra gamla tant som snart fyller 10 år var som vanligt en handfull att visa. Hon älskar verkligen utställningar och har full koll på när hon kan börja busa i ringen. Gos är ljuvlig. Den här gången fick vi med oss två CK'n, många fina vitsord och två "Vice Vinnar"-placeringar, dvs vi kom på andraplats båda gångerna.  Tiken som vann över oss är jättefin och väl värd sin vinst. Söndagens domare var mycket fascinerad över Gossips ålder, tre gånger frågade hon mig hur gammal hon är och lika många gånger svarade jag "snart tio år". För nu är det bara 3 månader kvar till vår bustant blir 10 år gammal.

Alla som var på plats kunde nog se hur extremt glad jag blev över söndagens Cert, jag hade helt enkelt glömt bort att man kunde få Cert i bästa tikklass i Norge. Därför hade jag inte heller förväntat mig att vi skulle tävla om det och absolut inte få ett :).

När bästa tikklassen var klar så uppmärksammade jag aldrig att alla tikarna som placerade sig redan var Norska Champions. Tjorven klappades om och fick sedan lägga sig i buren för att vila medans jag fladdrade iväg för att gratulera vinnaren. Plötsligt hör jag "Ammi, hämta Tjorven, ni ska in och tävla om certet" och jag får eld i baken. Hjälp, ut med Tjorven som redan hunnit lägga sig och verkar alldeles yrvaken. Upptäcker att jag inte har några godisar kvar i fickan, får några korvar av en gullig utställare och galopperar in i ringen som sista ekipage. Ställer mig först eftersom vi är juniorklass vinnare, ser mig runtomkring, hinner räkna till 5 eller 6 andra hundar och pulsen går i hundra. Inte har vi väl chans på cert eller? Tjorven är lite trött och jag får inte till henne riktigt som jag vill men vi kämpar på, mycket tack vare en väns glada hejjarrop utanför ringen.  "Bra där Ammi, hon står fint nu " hör jag Mariann säga och pulsen ökar ytterligare. Ett stor-cert i Norge är ytterst värdefullt, det kan ligga vilande tills Tjorven blir Svensk Utställningschampion och ger där och då direkt ett Norskt championat också. Pulsen går upp ytterligare när jag tänker på det här.....

Plötsligt sträcker domaren upp sin hand, nickar mot mig och säger "Number One". "Number One-vadå" hinner jag haspla ur mig men domaren hör inte utan fortsätter vidare mot bruksklasstikarna som är på plats. Har vi vunnit ett cert eller inte? Jag vet inte ;). Efter ett tag så kommer ringsekreteraren och domaren tillbaka mot oss och när jag hör ringsekreteraren säga: "Och certet går till vinnaren i juniorklass nummer siochså " samtidigt som hon sträcker fram cert-bandet så brister det fullkomligt för mig. Jag blir så himla glad så jag hoppar, studsar, pussar på Tjorven, dansar, tjoar och gråter en skvätt. Den stackars domaren måste ju ha trott att jag aldrig ställt hund, men jag blev verkligen så otroligt genuint glad och fullkomligt glad-tjohoppsansaa fnattig. Det härliga är att jag hör dobermannpubliken och känner att de också blir glada för vår skull. TACK allihopa som var på plats och som delade vår glädje :)!

Vilken otroligt höst vi har haft, jag hade aldrig kunnat drömma om att den skulle vara så framgångsrik. Nu väntar unghundsklassen, hd-röntgen, mh-test, lydnadstävlingar och till våren bruksstart. Tills dess så tänker jag njuta av höstens framgångar, de kommer jag att leva länge på.

Nordisk Junior Vinnare 2014 & Cert
Jean Dark Timeless med domaren J. Jackson från Syd-Afrika

Tjorven och jag i Herning

Dansk Veteran Vinnare 2014 & 3 btkl
Jean Dark Gossip
Domare: Allan Christensen, Danmark
BIR och CACIB Växjö Int.
Jean Dark Timeless
Domare: J Ebenhardt, Tyskland
Finaste Gossip och Tjorven
Tjorvens skörd i på Norsk och Nordisk Vinnare

Köpenhamns Junior Vinnare 2014
Jean Dark Timeless
Domare: D. Paunovic, Serbien 
Tack till alla som vi mött under höstens utställningar och visat god sportsmanship (något som söndagens domaren speciellt noterade), tack till alla er som delat med er av köttbullar, korvar, kramar, hejjarrop och gratulationer, tack till Jeanett & Felicia för två underbara tikar som jag är så stolt över, tack till Anders som kört bil, burit saker, visat Gossip i bästa tikklass, hjälpt till med stort och smått och inte minst varit det bästa resesällskapet under resorna.

Ett stort grattis till alla vinnarna på Norsk och Nordisk Vinnarutställning!

2 kommentarer:

  1. Oj WOW!! Vad säger man...STORT GRATTIS till helt fantastiska resultat!!
    Så himla roligt :-) Blir helt lycklig av allt jag läser om era otroliga resor...

    Kramar
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Et forsinket grattis med de to junior titler på den fine sorte frøken. Det ble nevnt at søndagens dommer ikke ante hvordan en dobermann skal se ut, men man trenger kun se på vinnerene for å motbevise den! En ekstra ære å gå i ringen mot Gossip - veteraner er det desverre få av. Takk for fine ord om min Gina, lykke til videre med alle dine firbente. Mvh Veronica Cloin

    SvaraRadera